Allt Om Barnvagnar
  • Om mig
  • Recensioner
    • Guide
    • Jämförelse
    • Skötväskor
    • Vagnar
    • Åkpåsar
    • Övriga tillbehör
  • Barnvagnar
    • Cykelvagn
    • Duovagn
    • Joggingvagn
    • Resevagn
    • Sittvagn/sulky
    • Syskonvagn
  • Tillbehör
    • Andra tillbehör
    • Handvärmare
    • Regnskydd
    • Sittdyna
    • Skötväska
    • Ståbräda
    • Transportväska
    • Åkpåse
  • Märken
    • 1
      • 7 A.M.
      • Bugaboo
      • Brio
      • Babystyle
      • Babyzen
      • Baby Jogger
      • Beemoo
      • Bjällra of Sweden
      • BOZZ
      • Brio
      • Britax
      • Bugaboo
      • Bumprider
      • Carena
      • Chicco
    • 2
      • Crescent
      • Cybex
      • Diono
      • Dubatti
      • Easygrow
      • Easywalker
      • Elodie Details
      • Emmaljunga
      • Goodbaby GB
      • Greentom
      • Hamax
      • Hauck
      • Hesba
      • iCandy
      • Inovi
    • 3
      • Joie
      • Joolz
      • Kronan
      • Littlephant
      • Maxi Cosi
      • Mountain Buggy
      • Moweo
      • Mutsy
      • Najell
      • Nordic Cab
      • Nordic Crown
      • North 13.5
      • Nuna
      • Orbit Baby
    • 4
      • Vinter & Bloom
      • Outlook
      • Petite Chérie
      • Phil & Teds
      • Quinny
      • Skip Hop
      • Stokke
      • Teutonia
      • The Buppa Brand
      • The Tiny Universe
      • Thule
      • Trille
      • UPPAbaby
      • Voksi
  • Övrigt
    • Anna tipsar
    • Blandade inlägg
    • Bra att ha
    • Fixa vagnen
    • Mässor
    • Resa med vagn
    • Städa vagnen
    • Årskrönikor
Sökresultat för

"emmaljunga double viking"

Barnvagnsåret 2015

av Anna 31 december, 2015

AOB_2015Årets sista dag – dags för ännu en årskrönika! Dags att se tillbaka på barnvagnsåret 2015, ett för mig riktigt hektiskt år då jag kombinerat heltidsarbete och tre barn med ett ändå ganska intensivt barnvagnsbloggande. För nostalgikern som verkligen inte har något emot att blicka riktigt långt bakåt, kan jag rekommendera att läsa mina barnvagnsårskönikor för år 2014, 2013 och 2012 som uppvärmning.

För den som nöjer sig med en sammanfattning av det gångna 2015 så kan jag snabbt konstatera att jag inte har legat på latsidan. Detta inlägg inräknat har jag publicerat 109 stycken blogginlägg i år, ett snitt på 2,1 per vecka. Jag blir en aning förvånad om jag ska vara ärlig. I perioder har det känts som att jag inte hunnit med en bråkdel av allt jag skulle vilja skriva om och recensioner – de mest tidskrävande inläggen – släpar ibland efter bra mycket mer än vad som är optimalt. Överlag känner jag mig väldigt nöjd med mitt femte år som barnvagnsbloggare. Mina barn fyller inom det nya årets första tio veckor (ja, alla tre och ja, dåligt planerat!) 2, 5 och 7 år. Just året mellan ett och två år har i min familj alltid varit ett bra barnvagnsår. Som bebisar har våra ungar inte riktigt uppskattat barnvagn i den utsträckning deras mamma skulle önskat, men sen har de antingen vant sig eller ändrat uppfattning. Och i år har vi kört hela trettio stycken vagnar. Det är helt makalöst, jag som tyckte jag jobbat på bra förra året då jag körde tjugo vagnar. I slutet av årskrönikan för 2014 hoppades jag vara uppe i 75 vagnar vid detta nyår men faktum är att barnvagn nummer 90 rullade in över min tröskel några dagar innan julafton. Det betyder att jag med all sannolikhet kommer köra barnvagnar nummer 100 någon gång under 2016. Pirrigt! Hur firar man det? Och kommer jag kunna fortsätta i samma takt? Jag är tveksam till att jag kör fler än 30 barnvagnar 2016 faktiskt. Visserligen räknar jag med att min minsting sitter i vagn även större delen av 2017 men det kommer komma en tid då mina barn föredrar att användas apostlahästarna framför att köras av mig, och innan dess givetvis en nedtrappning av barnvagnsåkandet. Snyft!

ChartGo
Men låt oss inte tänka på den dagen då jag ska rulla min sista vagn. Den är långt fram i tiden. Låt oss blicka tillbaka lite mera. Barnvagnar!-gruppen har vuxit den också, på ett år har antalet medlemmar gått från 21500 stycken till drygt 30000 glada barnvagnsnördar. (H)julkalendern blev, om möjligt, en ännu större succé än föregående år. Den mest populära luckan fick fler än 1300 tävlande kommentarer och totalt hade kalendern 26 luckor, varav 17 innehöll en barnvagn. Jag vet inte hur jag ska kunna överträffa det nästa år, men ingenting är ju som bekant omöjligt. För min egen del så har 2015 varit året då så väldigt många nya dörrar har öppnats upp. Jag fick åter igen tillfälle att åka till Kind & Jugend-mässan i Köln, jag fick göra en snabbvisit i Göteborg för att se Britax nya barnvagnskollektion och jag vet redan nu så många roliga saker som inletts detta år men kommer komma bloggen till gagn än mer under 2016. Jag är väldigt glad och tacksam för alla nya och gamla kontakter – tillverkare, återförsäljare, PR-byårer och vanliga samt ovanliga barnvagnsnördar – som gör allt detta möjligt för mig. Mest tacksam är jag för att ni som läser fortfarande inte verkar ha tröttnat på romanlånga recensioner av barnvagn efter barnvagn. Jag hoppas ni hänger med ett år till!

Men nu är det dags för min riktiga sammanfattning av barnvagnsåret 2015:

Årets var är den?
Varför bryta en tradition? En syskonvagn värdig 2016 signerad Britax (fd Brio), tänk att jag väntat på den i fyra år. Och varje gång jag pratat med Brio/Britax om den så har jag skämtat om att den väl kommer när kronprinsessan får sitt andra barn. Tyvärr tror jag inte att Britax är redo att leverera när Victoria ska göra det. Britax, er syskonvagn med vändbara sittdelar och max 75 cm på bredden, var äääääär den?

Årets hype
Finns det något hetare än Stokke just nu? När jag tar pulsen på barnvagnsvärlden så är det Trailz alla trånar och suktar efter. Välförtjänt kan jag tycke. Stokke är ett märke som redan gjort bra ifrån sig på andra områden, som verkligen försökt finna rätt stil på barnvagn men tagit en knagglig väg vig Xplory och Crusi innan man slutligen fick vad som verkar vara fullpott i Stokke Trailz.

Årets boom
De kom, de såg, de rullade. Cybex tog Sverige med en stormvind, och det är en bedrift som man verkligen kan beundra. För Sverige har en stark barnvagnsmarknad med brett utbud och trogna konsumenter som inte alltid är så snabba med att hoppa på ett oprövat kort. Ändå blev Cybex modell Priam snabbt populär, och när vändbara sittvagnen Balios M hade release i början av sommaren så uppstod en riktigt barnvagnsboom. Det är sällan jag ser ett nytt märke etableras så snabbt! Framgångsreceptet utgörs till stor del av snygg design och gedigen kvalitet. Cybex är ett märke jag verkligen ser fram emot att fortsätta följa under 2016.

Årets tillbehör
Förra året utsåg jag åkpåsen, det här året känns åkpåsen överflödig med tanke på hur milt väder vi har haft hittills. Vad jag istället tyckt mig se komma på bred front är det mönstrade regnskyddet. Elodie Details är föregångare på området, Tullsa har också haft några fina och utökat sitt utbud men nu kommer fler och fler regnskydd med mönster. Kul när man lägger krut på ett så pass användbar barnvagnstillbehör, tycker jag!

Årets förbättring
Jag tycker att Emmaljunga gjorde ett riktigt bra jobb med sin syskonvagn. Först släppte de Monkeyn som inte var så mycket att hänga i granen alls, men redan ett år senare kom Double Viking som var väl genomarbetad med vagnens bredd, 79 cm, som den främsta nackdelen. Så släppte Emmaljunga detta år Double Viking 735, endast 73,5 cm bred och vips så var de inte bara med i syskonvagnskampen igen utan är med och kämpar i täten. För att bli en soklar vinnare krävs lite småjusteringar av framhjulen och att Emmaljunga prioriterar att höja maxvikten, får den upp den till 17-18 kg per sittdel så kan jag inte se någon allvarlig konkurrent så länge man klarar sig utan funktionen att omvandla chassit till en singelvagn.

Årets problem
Alltid finns det någon barnvagn som snubblar över sina egna hjul, och i år är det Kronan Sulky/S som tar den rollen. 2014 utsåg jag den till årets hype och det är fortfarande en extremt populär barnvagn men den har under året haft en del allvarliga problem med skeva hjul, hjul som vobblat och tyvärr även hjul som lossnat. Kronan har dock jobbat aktivt med detta, bytt ut felaktiga chassin och förändrat hjulen. Nu släpper de även en Sulky/S 2016 med ett kortare chassit, som gör vagnen mer stabil och eliminerar alla hjultrubbel.

Årets blåblodiga vagn
Ännu en rubrik som funnits med sen start. I år skrev jag ett helt inlägg med barnvagnstips riktade direkt till kungabarnen, det blir som bekant dubbel tillökning i kungahuset år 2016 och det jag mest ivrigt ser fram emot är förstås om mina spådomar om vagnval faller in.

Årets funktion
Den femdelade selen. Alltså när selen i barnvagnens sittdel kan tas isär i fem delar, så det är betydligt enklare att sätta i samt ta ur sittdynor och åkpåsar. Bugaboo genomförde en sådan förbättring på samtliga barnvagnsmodeller under 2015, utom Bee3 som var först ut redan hösten 2014. Britax har också en riktigt bra variant av selen, medan Joolz Geo har en sele som visserligen kan delas i fem stycken men som är allt annat än användarvänlig när barnet ska spännas fast. Att få till en bra sele är alltså inte riktigt så enkelt som det låter.

Årets nya livstecken
Två märken jag tidigare funderat över har nu både börjat göra väsen av sig, visserligen i liten skala än så länge men något är på gång. iCandy verkar jobba på något slags comeback i Sverige, jag har fått tillfälle att testa både Peach3 och Raspberry, och Teutonia som ju är en riktigt klassiker tänker återvända på bred skala nu under våren men mjukstartade denna höst genom att ge oss en första titt på nya modellen Bliss.

Årets spådom
Förra året trodde jag att vi under år 2015 skulle få se fler barnvagnar i budgetprisklass men som ändå höll en viss nivå av kvalitet, och det tycker jag också att jag sett mer och mer av. Den trenden tror jag kommer hålla i sig även nästa år, marknaden för barnvagnar runt 15000 kr känns mättad vid det här laget. Jag trodde också på fler ekoinriktade barnvagnar. Greentom är väl fortfarande det märke som sticker ut mest i den nischen, och ännu mer så lär det blir under 2016 när Upp släpps i uppdaterade, förbättrade versioner.

För 2016 tror jag på fler vagnar som kombinerar de två i Sverige så eftertraktade egenskaperna: terrängvänlig och liten ihopfälld. Stora hjul, kompakta chassin! Jag tror också att vi kommer se fler tillbehörsmärken poppa upp, då det finns gott om utrymme med tanke på hur viljan att pynta sin barnvagn med accessoarer tenderar att bli en allt mer populär hobby.

Årets personliga förväntning på barnvagnsåret 2016
Vad jag just nu i denna stund ser mest fram emot, är alla gamla favoriter som får ny skrud under nästa år. Britax Smile 2 som ersätter Brio Smile, Baby Jogger City Premier som tar över efter Baby Jogger Versa GT, Babyzen Yoyo+ som tar vid där gamla Yoyo avslutade och Britax Go Big – som inte anländer förrän i sommar men som jag längtar innerligt efter. Sen tycker jag att det är dags för en ny Donkey. Min favoritvagn firar fem år nästa år och Bugaboo har ju en tradition att förnya sina modeller med jämna mellanrum. Kanske är tiden inne? Den dagen den nyheten släpps kommer jag bli så exalterad att jag tappar andan.

Jag tror att 2016 kommer bli ett fantastiskt barnvagnsår, med tanke på allt jag redan nu känner till att se fram emot och de många överraskningar jag är säker på väntar utöver det. Och som sagt. Jag ska köra min barnvagn nummer 100. Livet som barnvagnsnörd, 2015 har visat att det kan inte bli så mycket bättre än såhär. Gott nytt barnvagnsår allihopa! Vi ses igen år 2016!

31 december, 2015 6 kommentarer

Beemoo syskonvagn LA

av Anna 5 januari, 2015

beemoo_1

Recension av Beemoo syskonvagn L.A.
Inköp: Denna vagn är ett recensionsexemplar, inköpspris för vagnen inklusive liggdel ligger på cirka 5000 kr.
Försäljning: Andrahandsvärdet för vagnen är oklart då inga finns ute på Blocket för tillfället, men jag har tidigare sett vagnen till salu för omkring halva nypriset.
Typ av vagn: Syskonvagn.

Jag har skrivit ganska mycket om syskonvagnar på bredden med individuellt vändbara sittdelar tidigare här i bloggen. Det är en mycket efterfrågad typ av syskonvagn, och märkligt nog samtidigt en modell det inte direkt finns ett överflöd av . För en tid sedan publicerade jag en syskonvagnsjämförelse mellan tre sådana vagnar, som dock hade gemensamt att de med en liggdel och två sittdelar alla kostade minst 10000 kr i nypris. Nu är det dags för en recension av en vagn med samma grundegenskaper men som är lite mer utav ett budgetalternativ. Beemoo är ett märke som hittas hos Jollyroom och det är också via dem som jag fått tillgång till detta recensionsexemplar.

Beemoo L.A. är godkänd för standardbelastningen i sittdelarna, alltså 15 kg vardera, och liggdelen för liggdelarnas standardvikt om max 9 kg. Vagnen är 79 cm bred, så den klarar inte av Stockholmsmåttet men det är den å andra sidan inte ensam om. Min erfarenhet av syskonvagn i Stockholm är att har man en vagn som är max 75 cm så kommer man fram överallt, är det under 80 cm så kommer man fram näääästan överallt. Är hundraprocentig framkomlighet inte ett krav klarar man sig alltså även på en bredare vagn. Med det sagt så tycker jag att Beemoo LA känns som sin bredd, vilket inte är helt positivt. Det gör vagnen väldigt stabil och bra för terrängkörning men den är ganska osmidig i tighta utrymme. Det gör att jag skulle dra mig för att ha den som enda alternativ för att ha med in till stan eller för att gå i affärer med.

beemoo_2

Sittdelarna i Beemoo L.A. är av vanlig modell, där endast ryggen fälls ned och liggläget är nästintill helt plant. På bilden ovan så är inte sittdelen nedtyngd men med ett barn i så såg liggläget väldigt rakt ut i mina ögon. Fotstödet är ställbart i flera olika lägen men även bygeln kan vinklas. Den kan antingen vara rakt ut, eller snett uppåt. Ryggstödet regleras steglöst med en rem, en lösning jag personligen gillar eftersom att jag tycker det gör det enklare att smyga ned ett sömnigt barn från sittande till liggande position. Ett hyfsat vanligt problem men den typen av sittdelar är dock att själva sittläget ofta lutar lite bakåt, något en del barn kan uppleva som frustrerande. Även Beemoo L.A. har en liten lutning men jag tycker den får klart godkänd och när min barn har åkt i vagnen så har de inte misstyckt eller försökt dra sig upp till mer upprätt sittande.

beemoo_sufflett

Suffletten till sittdelarna på Beemoo L.A. är faktiskt riktigt bra. Den går att ha i fem olika lägen och det sista läget får man till genom att öppna en dragkedja tvärs över suffletten. Den här typen av suffletten är givetvis inget unikt för den här vagnen men alla vagnar borde ha en sufflett som kan förlängas vid behov. I Beemoo L.A. är det enkelt att blocka ut solljuset sommartid men också enkelt att skärma av från kalla vindar såhär på vintern. Suffletterna har dessutom två tittluckor och en liten förvaringsficka.

beemoo_detaljer

1: Beemoo L.A. har ett knäledshandtag som går att ställa i många olika lägen. För mig, som gillar att ta ut stegen och att ha handtaget högt, så har det inte varit något problem att kunna promenera normalt med vagnen.
2: Vagnen har en stor, gemensam varukorg. Den är bäst åtkomlig rakt bakifrån men går även att få i och ur lite mindre saker från sidorna. Storleksmässigt så tycker jag att Beemoo L.A.s varukorg är väldigt rymlig men placering rakt under sittdelarna gör det lite knepigt att ställa ned en helt matkasse i den. Ska man på uflykt med flera barn så får man lätt platt med både skötväskor, extrakläder, picknickfilt och en hel del annat.
3: Närbild på de ställbara byglarna.
4 + 5: Beemoo L.A. har lufthjul både fram och baktill. De är rejäla och breda, vilket gör att vagnen får ett skönt rull och har lätt att sig fram på grusvägar eller på stigar med lite rötter och sten. Framhjulen går att låsa i ett fast läge genom att man vrider på fästet ovantill. Med framhjulen fasta så blir vagnen dock väldigt svårmanövrerad.

beemoo_ihopfalld
Beemoo L.A. är ingen liten vagn, det kan vi väl fastställa direkt. I uppfällt läge är den dock inte exceptionellt stor utan funkar för normal användning. Det är när vagnen ska fällas ihop som storleken blir mer problematisk. Vagnen kan fällas med sittdelarna på men då blir den helt ohanterlig. Tar man av sittdelarna var för sig och viker ihop dem, samt fäller chassit separat och sedan passar ihop sittdelarna med chassit – som på bilden nederst i collaget ovan – så blir vagnen visserligen ganska kompakt. Men fortfarande stor. Och att ta av sittdelarna är inte helt supersmidigt gjort. Detta är något som gör att Beemoo L.A. för min del inte skulle funka om jag regelbundet skulle ha med den i bilen och behövde fälla ihop den för att få in den. Förutom att vara stor är den dessutom tung. Med båda sittdelarna på ska hela vagnen enligt tillverkarens uppgift väga 25 kg. Det är ungefär 10 kg mer än vad de flesta andra syskonvagnar på bredden väger.


Liggdelen som hör till Beemoo L.A. har en väldigt fin detalj i sitt prickiga innertyg. Liggdelen är normalrymlig, skulle jag säga. Min yngsta börjar närma sig sin första födelsedag och kan inte längre tänka sig att åka vagn raklång så liggdelen är inte testad i praktiken men hade för hans del fungerat minst första halvåret. Suffletten är tyvärr inte alls lika bra som på sittdelarna men har i alla fall en liten solkeps. På bilderna ovan är liggdelen snabbt fastsatt på chassit, för säker montering ska man även fälla ut ett stöd på undersidan av liggdelen och sätta fast stödet i fästet på insidan av varukorgen, se bilden längst ned till höger i collaget ovan. Fästet finns i båda varukorgar så att man kan välja fritt på vilken sida man vill ha liggdelen.

På den andra närbilden ned till i collaget syns sufflettfästet och den lilla spärr man måste trycka in för att kunna fälla ned suffletten. Vill man fälla upp suffletten drar man bara i den tills den klickar i sitt läge. Inbyggt i suffletten är också ett bärhandtag. Det medföljer även ett liggdelslock till liggdelen.


När bilden ovan togs så var barnen 10 månader respektive snart 4 år gamla. Lilla är ungefär 75 cm lång och stora är strax under 110 cm. Bebisen sitter riktigt bra i sittdelen och ryms med stora marginaler även i liggdelen. När han sitter upprätt så har jag hans fotstöd vågrätt och då får han en väldigt bra sittyte där han ser ut bra från vagnen men ändå har bra support för kroppen. När storasyster sitter upprätt i vagnen så ryms hon helt godkänt, fotstödet är i nedersta läget så hon lutar nästan fötterna mot varukorgens kant men har benen lika mycket eller nästan mindre böjda än i andra syskonvagn jag kört henne i. Däremot är ryggstödet inte riktigt långt nog för hennes överkropp och det är framför allt sufflettens om tar i. Som sagt, ska hon bara sitta upp i vagnen så funkar den fint för henne men vid ett tillfälle var hon sjuk och somnade i vagnen, och då visade det sig att det inte gick att fälla henne till liggläge utan att huvudet fastnade mot suffletten. Nu är hon stor och åker väldigt sällan vagn, men jag tycker att storleken på Beemoo L.A.s sittdelar får väl godkänt. Normalstora barn ryms troligtvis i vagnen upp till ungefär tre års ålder.

Mitt sammantagna intryck av Beemoo L.A. är att man får det man betalar för. Vill man ha en en syskonvagn på bredden som lyckats med den magiska formeln att både vara smidig och liten samtidigt som utrymmet för barnen är stort och rymligt, då måste man upp en prisklass. Men vill man ha en bruksvagn som inte erbjuder något extra vad gäller utrymme så är Beemoo L.A. klart prisvärd. Och jag har samma uppfattning av körkänslan. De första promenaderna var vagnen riktigt trögstyrd men det har givit med sig mer för varje användningstillfälle och för promenader ute i naturreservatet där man inte behöver utföra svänga snävar eller vända på fläcken så finns det inget att anmärka på. Självklart påverkar vagnens tyngd körkänslan, de stora lufthjulen gör mycket för rullet men i terräng eller backar så märks vikten av när man ska trycka på det sista. Om man är osäker på hur mycket man ska använda sin syskonvagn och därför inte vill lägga för mycket pengar på den eller har en begränsad budget i allmänhet, men att kunna ha barnen vända mot en som vikigaste kravet, då tror jag att man kan bli nöjd med sin Beemoo L.A. Ska man till stan eller ofta packa in vagnen i bil så skulle Beemoo L.A. inte vara mitt första alternativ. Men för promenader i förorten eller på landet så funkar den väl. Dess grundläggande egenskaper ihop med de vändbara sittdelarna som det som sticker ut och gör vagnen intressant, kombinerat med vad den kostar, tycker jag gör Beemoo L.A. till ett prisvärt alternativ.

5 januari, 2015 21 kommentarer

Barnvagnsåret 2013

av Anna 31 december, 2013

bvyear_2013

Det är åter nyårsafton och dags för mig att summera året som har gått ur ett barnvagnsperspektiv! Krönikan för barnvagnsåret 2012 hittas här. År 2012 rullade sjutton vagnar in över min tröskel, i år är siffran mer blygsamma tolv. Så sent som igår, på årets näst sista dag, fick jag hem den totalt 40e vagnen till mitt hem och det är ju förstås en rätt fantastisk summa allt som allt – men jag tror definitivt att 2014 kommer bli ett ännu mer fantastiskt barnvagnsår för min del!

Under 2013 fyllde mina barn 2 respektive 4 år, bloggen fick sin egen domän på www.ombarnvagnar.com och jag sa hejdå till syskonvagnen redan i våras men nu i höstas kunde jag berätta att jag snart ska få köra syskonvagn igen. Min barnvagnsgrupp på Facebook gick från otroliga drygt 5000 medlemmar till dagens häpnande siffra om över 12000 medlemmar, så nog har jag suttit en del vid datorn i år och snackat och mailat med andra barnvagnsintresserade. Men jag har också hunnit resa och flyga med vagn, testat flera vagnar som är konstruerade för större barn och hunnit prova många roliga tillbehör – just den marknaden har fortsatt öka i vild takt även under de gångna tolv månaderna. För en barnvagnsnörd som jag, så är det ju fortfarande som att leva i en dröm med alla möjligheter till information och erfarenheter som jag ges, och jag lovar att under nästa år fortsätta att dela med mig av allt jag får se och känna på med er som läser den här bloggen. Jag vet att många stora barnvagnsmärken har spännande nyheter att presentera nu under våren, många efterlängtade uppdateringar och nyheter att bjuda på, så för den barnvagnsintresserade är det bara att luta sig tillbaka och njuta av åkturen!

Nedan följer min sammanfattning av viktiga och roliga händelser under barnvagnsåret 2013:

Årets comeback
Återkommande läsare av den här bloggen vet att Emmaljungas vagnar utgör något utav ett svart hål i min barnvagnskunskap. Kanske blir det ändring på det under 2014? I vilket fall som helst är det svårt att inte utse Emmaljungas syskonvagn på bredden – Double Viking – till årets comeback. Förra årets Emmaljunga Monkey missade målet med många meter men dubbelviking känns mer genomarbetad och verkar också ha blivit mycket mer populär hos konsumenterna än sin föregångare. Härligt när man gör om och gör rätt!

Årets problem
Brio Smile får skamset ta emot denna pokal. Smile är en i mitt tycke underbar liten vagn med både egenskaper och ett pris som gör att den attraherar väldigt många. Tyvärr har vagnen under andra halvan av år 2013 varit rejält otursförföljd med många fel och reklamationer som en följd därav. BRIO meddelar att det blir nya tag 2014 och med felen åtgärdade så tror jag att Smile kommer växa sig stor på barnvagnsmarknaden för den som vill ha mycket hos en litet vagn och för ett litet pris.

Årets hype
Hype kanske låter som ett negativt ord, men i det här avseendet syftar jag med hype inte riktigt på själva vagnen utan snarare på uppståndelsen kring den. I februari i år släppte Bugaboo sin senaste barnvagnsmodell – Buffalon – och uppshetsningen i luften under de veckorna gick nästan att ta på! Sällan har jag så snabbt sett en vagn gå från en nyhet på tillverkarens hemsida till att frekvent rulla förbi mig på gatorna här i min hemstad. För vissa höll kärleken, för andra blev det bara en fling men Bugaboo breddade sitt eget sortiment med en rejäl vagn med längre användningstid och en fantastisk sufflett som får övriga buggor att se ut som popkids med för kort lugg.

Årets största förväntningar
Kronan har hyschat och schyssat men samtidigt gjort tydligt att de i början av 2014 har en syskonvagn att presentera för oss. Förväntningar växer, smygfoton på vagnar som testas på stan sprids i barnvagnsnördarnas undre värld och nedräkningen har i och med tolvslaget i kväll börjat på allvar. Någon gång vid månadsskiftet får vi veta mer och som alltid blir frågan – kan verkligheten leva upp till barnvagnsfantasierna?

Årets var är den?
Förra året skrev jag Brios nya syskonvagn under den här rubriken. Och vi kör väl en favorit i repris. Brios Double Wave är inte ett intressant alternativ för de allra flesta som söker smidig, vändbar och snygg syskonvagn. Och visst bygger de på något hemligt där i det mörkaste hörnet av deras verkstad nere i Osby. 2013 var visst inte året för Brio GoGo att se dagens ljus och mycket troligt var Britax-uppköpet energikrävande för barnvagnsjätten men… kanske är det dags för GoGo 2014? Hoppas hoppas!

Årets blåblodiga vagnar
Prinsessan Madeleines önskelistor inför kommande bebisen läckte och tydligen ska hon köra sin kommande dotter i ett par, tre stycken Bugaboo Cameleon – färg oklar men kanske något snyggt Andy Warhol-print vore på sin plats? Det ryktades även stadigt att Catherine skulle köra Englands nya prins George i en blå bugga men av de foton jag sett hittills verkar lillprinsen också rulla runt med skönt gung i en Silver Cross Sleepover Elegance i marinblått.

Årets funktion
Svängbara lufthjul verkar vara ständigt up and coming, och jag förstår det! Från att ha varit tveksam till lufthjul, för många år sedan, är jag numera ett stort fan. Mer luft åt folket!

Årets tillbehör
Det måste väl vara organizern? Finns det något barnvagnsmärke som inte har en egen organizer? För på rak arm kan jag komma på att i alla fall Kronan, Brio, Bugaboo, Babyjogger och en helt bunt till märken redan har en i sitt sortiment. Och varför inte? Sjukt smart idé som verkligen kan komma till användning i de flestas vardag som en naturlig viloplats för näsdukar som rymmer att snyta en näsa till, mobiltelefonen, en drickmugg och förstås också den där halva bananen som börjar bli brun men kanske kan ätas ändå. Nu väntar jag bara på att den lilla väskan/förvaringshängaren som fästs på vagnens handtag ska komma i lite färg och mönster. Elodie Details, jag tittar på er nu!

Årets förbättring
Inte en förbättring av en specifik vagn, snarare en generell förbättring av utbudet. I början av 2013 var det relativt snålt om vändbara, enklare sulkys och resevagnar men nu finns det ett flertal tillgängliga här i Sverige – exempel på nytillskott är Njoy Bubble och Joie Mirus – och det sägs att fler vagnar i liknande stil kan väntas under 2014. Jag vet att efterfrågan ser annorlunda ut i övriga världen men i det här fallet hoppas jag att fler länder kan ta efter vårt goda exempel och ha barnen mot sig under en längre tidsperiod.

Årets sjunger de på sista versen?
Vad händer egentligen med iCandy? Fler och fler återförsäljare plockar ur deras vagnar ur sitt sortiment, jag har hört butiker berätta att de fått reklamationer på 100% av deras iCandy-vagnar och andrahandsvärdet är inte så mycket att hurra över. År 2012 släpptes vissa nyheter men detta år har det varit väldigt tyst.

Årets kom igen nu!
Teutonia är ju ett både gammalt och klassiskt märke som möjligtvis känts en aning trötta och vilsna på sistone. Nu släpper de sina vagnar i lite uppdaterade format och adderar vinterhjul till sitt sortiment. Med tanke på hur väl etablerat Teutonia en gång varit som märke så känns det trist om det här skulle vara slutet, men kanske är år 2014 det år då Teutonia i denna bloggs årskrönika kan tituleras som the comeback of the year?

Årets (utveckling av en) idé
Under 2013 var det inte någon vagn som riktigt svepte omkull mig såsom Babyzen Yoyo gjorde år 2012, men jag måste erkänna att det är kul att en vagn som kom från ingenstans så som Yoyo gjorde redan ett år senare har lyckats vidareutveckla sitt koncept så pass mycket att den snart kommer med en bakåtvänd liggdel. Då återstår bara en bakåtvänd sittdel i stil med den framåtvända och så kommer ingen annan resevagn kännas som ett bra alternativ längre.

Årets uppseglare
Joolz vagnar har funnits på marknaden ett tag men nu ser jag dem allt mer ofta här om Stockholm, har till och med bevittnat en hel skock av dem på Kungsgatan en gång. Under 2014 släpper Joolz en ny modell som kan omvandlas till syskonvagn, och som i singelläge har precis de förbättringar som jag vet att många saknat i Joolz Day – såsom en mycket större och mer lättillgänglig varukorg!

Årets spådom
För 2014 spår jag att möjligheterna att göra sin vagn personlig kommer öka ännu mer. Välj chassit och klädsel separat, välj hjul utifrån din livsstil, gör dina egna prioritering både för vagnens funktion och prisklass! Och ännu mer designsamarbeten! Se hur lyckat förhållandet mellan Kronan barnvagnar och Littlephant blev, jag blir lite svag i knäna varje gång jag tänker på de snygga Littlephant-vagnarna. Och jag har sagt det förr, säger det igen – den dag valfritt barnvagnsmärke parar ihop sig med mönsterkonstruktörerna på Polarn O Pyret så har ni min plånbok i vidöppet läge omedelbart!

Men jag tror också på en prisuppgång generellt. Vagnarna är dyrare redan idag och ändå verkar de rulla av hyllorna i stadig takt, något som jag förstår att barnvagnstillverkarna utnyttjar. För den som kan gå emot utvecklingen och leverera smarta kvalitetsvagnar i en budgetklass så finns det en stor köpkrets som väntar.

Årets personliga förväntan på barnvagnsåret 2014
Jag ska rulla liggdel! Och skriva om liggdelar, och testa babytillbehör, skötväskor, barnvagnshängen och förstås babyskydd på chassin, åkpåsar i liggdelar och allt annat som har med kombinationen spädbarn och barnvagn att göra. Och det ska bli så kul!

Vad tyckte ni var viktigast, roligast, värst eller bäst med barnvagnsåret 2013?
Vad har ni för förhoppningar och förväntningar på barnvagnsmarknaden inför år 2014? Fyll i och fyll på i kommentarerna!

31 december, 2013 8 kommentarer
  • 1
  • 2
  • 3

Hej! Jag som driver Allt om barnvagnar heter Anna Lavfors, och har fyra barn. Jag har testat och skrivit om vagnar och tillbehör sen 2011, och under dessa år kört mer än 200 olika barnvagnar. På Allt om barnvagnar uppdaterar jag med nya recensioner av barnvagnar, åkpåsar, ståbrädor, skötväskor och andra barnvagnstillbehör, samt rapporterar om de mesta intressanta barnvagnsnyheterna.

Alla recensioner är oberoende och skrivs av mig som objektiv barnvagnsexpert. Jag har aldrig fått betalt för att skriva om något, och väljer själv vilka vagnar eller tillbehör jag tycker är intressanta att testa.

Har du en barnvagnsfråga?
Då kan du maila mig på alltombarnvagnar@yahoo.com

Vill du diskutera barnvagnar med andra?
Gå med i min grupp Barnvagnar! på Facebook.


    Tillbaka till toppen
    Allt Om Barnvagnar
    • Om mig
    • Recensioner
      • Guide
      • Jämförelse
      • Skötväskor
      • Vagnar
      • Åkpåsar
      • Övriga tillbehör
    • Barnvagnar
      • Cykelvagn
      • Duovagn
      • Joggingvagn
      • Resevagn
      • Sittvagn/sulky
      • Syskonvagn
    • Tillbehör
      • Andra tillbehör
      • Handvärmare
      • Regnskydd
      • Sittdyna
      • Skötväska
      • Ståbräda
      • Transportväska
      • Åkpåse
    • Märken
      • 1
        • 7 A.M.
        • Bugaboo
        • Brio
        • Babystyle
        • Babyzen
        • Baby Jogger
        • Beemoo
        • Bjällra of Sweden
        • BOZZ
        • Brio
        • Britax
        • Bugaboo
        • Bumprider
        • Carena
        • Chicco
      • 2
        • Crescent
        • Cybex
        • Diono
        • Dubatti
        • Easygrow
        • Easywalker
        • Elodie Details
        • Emmaljunga
        • Goodbaby GB
        • Greentom
        • Hamax
        • Hauck
        • Hesba
        • iCandy
        • Inovi
      • 3
        • Joie
        • Joolz
        • Kronan
        • Littlephant
        • Maxi Cosi
        • Mountain Buggy
        • Moweo
        • Mutsy
        • Najell
        • Nordic Cab
        • Nordic Crown
        • North 13.5
        • Nuna
        • Orbit Baby
      • 4
        • Vinter & Bloom
        • Outlook
        • Petite Chérie
        • Phil & Teds
        • Quinny
        • Skip Hop
        • Stokke
        • Teutonia
        • The Buppa Brand
        • The Tiny Universe
        • Thule
        • Trille
        • UPPAbaby
        • Voksi
    • Övrigt
      • Anna tipsar
      • Blandade inlägg
      • Bra att ha
      • Fixa vagnen
      • Mässor
      • Resa med vagn
      • Städa vagnen
      • Årskrönikor
    Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.