Allt om Bugaboo Cameleon

av Anna
Så ser du skillnad mellan olika versioner av Bugaboo Cameleon

Klicka gärna på bilden för att se den i ett större format.

Bugaboo Cameleon är en populär vagn i Sverige och som en följd därav så är det många som har frågor om denna vagn. Jag tänkte försöka samla några av de vanligaste frågorna i detta inlägg, samt besvara dem så gott jag förmår. Till min hjälp har jag bilden ovan, ett collage bestående av tre av mina egna fotografier av (ett urval av) Cameleons som befunnit sig i mitt hem. Klicka gärna på bilden för att se detaljerna bättre i ett större format och för att enklare förstå hur man ser skillnaden mellan olika versioner av Bugaboo Cameleon.

Har Bugaboo Cameleon årsmodeller?

Nej, inga av Bugaboos vagnar har årsmodeller och Bugaboo släpper inte heller nyheter utifrån kalenderåret – nya vagnar och tillbehör kan komma lite när som, även om de förstås ofta är säsongsbetonade (sittdyna av ull kommer inför vintern, ny sommarsufflett kommer inför sommaren o.s.v.). Det händer också att Bugaboo gör mindre uppdateringar på sin vagnmodeller utan att göra något större väsen av det, oftast mindre fel som man sedan bygger bort utan att det är något som syns eller märks för konsumenten mer än att gamla fel då inte uppstå på den vagnen. Men framför allt släpper Bugaboo olika versioner av sina vagnar – och av Cameleon finns det i dag tre stycken varianter: Cameleon, Cameleon+ och Cameleon3.

Men varför skriver man ofta ”Bugaboo Cameleon 2011”, som rubrik på Blocket till exempel?

En Cameleon från 2011 skiljer sig inte från en från 2010 i det avseendet att några årsmodeller som sagt inte existerar. Det många som säljer sin vagn på begagnatmarknaden vill betona när de skriver ut årtal är istället själva tillverkningsåret eller inköpsåret, vilket är en slags åldersbestämning av vagnen. Mitt tips är att minnas att skick alltid går före ålder. Det finns barnvagnspedanter vars tre år gamla vagn är fläckfri och som ny, medan andra kör ner en vagn totalt i fördärvet på ett halvår. Men i viss mån är ju formuleringen ”Bugaboo Cameleon 2011” en indikation på hur länge vagnen kan ha använts.

Vad skiljer de olika varianterna av Cameleon åt?

Bugaboo Cameleon (2005-2007)

Den äldsta versionen heter Cameleon, rätt och slätt, och började tillverkas år 2005 och slutade tillverkas år 2007, men såldes troligtvis ända in under år 2008. Cameleon känner man bäst igen på vingmuttrarna på handtaget. För att justera höjden på detta så lossas vingmuttrarna, en på vardera sida, och skruvas sedan fast igen när man är nöjd med handtagets läge. Cameleon såldes med lufthjul baktill och med tredelat topset i fleece.

Bugaboo Cameleon+ (2008-2012)

När Cameleon+ kom så var den främsta skillnaden från föregående version just handtagsregleringen (se grön ring på bilderna ovan). Istället för vingmuttrar fanns nu snäppfästen, som helt enkelt är snabbare att använda sig av. Öppna upp fästena på båda sidor, reglera höjd, knäpp ihop fästena igen.

På den första omgången av Cameleon+ som nådde marknaden fick Bugaboo problem med det som kom att kallas för glidchassin. Det som hänt då var att gummit i snäppfästen tappat spänsten eller gått sönder, ibland av sig självt och ibland av oförsiktigt användning (vagnen får ej dras upp för trappor med barn i, helst inte utan heller utan ska bäras). När detta inträffade så kunde handtaget glida vid belastning – både inåt och utåt. Klart obehagligt för den som körde vagnen men handtagen lossnade förstås aldrig helt, de hamnade bara i yttersta eller lägsta läget.

Detta var ett fel som sedan raskt åtgärdades och skulle man idag råka komma över ett glidchassi så finns det färdiga repairkits att köpa hos Bugaboos återförsäljare av reservdelar, till en kostnad av cirka 150 kronor. En annan skillnad var att vagnen nu som Cameleon+ såldes med tredelat topset i canvas istället, de i fleece blev rätt snabbt solblekta och tappade ibland formen, samt med foamhjul baktill. Ingen risk för punktering längre.

Bugaboo Cameleon 3

I september 2012 släpptes den senaste, och kanske den slutgiltiga, varianten – Cameleon3. Jag var närvarande vid releasen i Amsterdam och trots att jag stirrat på barnvagnar dagligen i fem år nu så kan jag intyga att även ett tränat öga hade svårt att vid första anblicken se vad som var så nytt med denna vagn – såg den inte exakt ut som sin föregångare? I själva verket är Cameleon3 samma grundidé men med till 90% nya lösningar och uppbyggnader. Det ser alltså ut som samma vagn, men i funktion och körkänsla skiljer Cameleon3 och tidigare modeller sig åt.

Det enklaste sättet att se skillnad är på två olika ställen på chassit. Dels framhjulen (rosa ring), som på Cameleon3 till skillnad från på Cameleon och Cameleon+ inte längre sticker upp genom chassit utan nu har fått en annan upphängning. Dels genom att chassits mittnav (gul ring) består av två delar istället för tre, något som syns bäst om man står nära vagnen och tittar på den uppifrån, och genom att de svarta plastförstärkningar ner på chassit har förlängts rätt rejält. Estetiskt snyggare men det gör också chassit mer stabilt och ger mindre rörlighet i handtaget, något som många är tveksamma till vad gäller äldre versioner av vagnen. Cameleon3 har även en hel del andra förändringar som ni med fördel kan läsa mer om i två tidigare inlägg om Cam3 här på bloggen – om vagnen och om bygeln.

”Rörlighet i handtaget” – ska handtaget på Cameleon gå att vicka på?

Ja det ska det. Cameleon har fjädring i framhjulen men det finns även en rörlighet i både chassi och handtag, vilket tillsammans också utgör en stötdämpning. Att handtaget på Cameleon kan vickas på, i flera centimeter både höjdleds och i viss mån också sidledes, är helt normalt och precis som det ska vara. På Cameleon3 är denna rörlighet mycket mindre, så gillar man inte den rörliga känslan men vill ha en Cameleon så är det definitivt den senaste versionen man ska satsa på.

 Kan man använda delar från olika versioner av Cameleon tillsammans med varandra?

Både ja och nej. Cameleon och Cameleon+ är till 100% kompatibla med varandra och där kan man mixa och matcha precis hur man vill (de flesta delar funkar dessutom mer eller mindre bra ihop med Frog, en annan vagnsmodell från Bugaboo). Cameleon3 sticker ut lite mer från sina föregångare. Bland annat kan dess swing away-bygel bara användas med Cameleon3-ramen, och en Cameleon3-ram kan inte sättas på ett äldre Cameleon-chassi. Cameleon3 har även sina egna framhjul och sina egna vinterhjul. Däremot är topset för Cameleon3 fullt möjliga att använde på äldre versioner, och en äldre sufflett funkar lika bra på Cameleon3.


Länkarna nedan är affiliatelänkar. Om du väljer att handla via dem så får jag provision på ditt köp och det kostar inte dig något extra. HÄR kan du läsa mer om varför jag har affiliatelänkar på bloggen. Tack för att du väljer att supporta din lokala barnvagnsnörd!

Se pris för Bugaboo Cameleon hos: Bugaboo

Du kanske också gillar

98 kommentarer

Sandra 6 november, 2013 - 16:31

Har aldrig hört ordet plastförstärkning förut, känns ju som att plast är det sista man ska använda om man vill förstärka något.Men det blir väl billigare för bugaboo.

Reply
Ellen 8 november, 2013 - 09:00

Sandra: Det är ju en speciell slags plast, hårt beprövad. Skulle tro att en orsak är att vagnens vikt påverkas negativt om alla delar ska förstärkas med exempelvis metall.

Reply
Sandra 22 november, 2013 - 21:49

Ska köpa vinterhjul til min cam+, läser detta och blir fundersam. Dem somfinns i div webb butiker, det står ju inte om dem är till en cam 3, hur vet man att dem passar?

Reply
Anna 22 november, 2013 - 22:41

Hej Sandra,
märkligt, det ska stå! Men du kan också se skillnad, jämför tex dessa för Cam3: http://www.barnbutiken.net/bugaboo-cameleon-terranghjul-p-1185-c-430.aspx

Med dessa för Cam/Cam+: http://www.barnbutiken.net/bugaboo-cameleon-vinterhjul-p-111-c-430.aspx
/Anna

Reply
Sandra 10 december, 2013 - 17:16

Tack nu har jag luskat ut däck problemet. Läste även ditt inlägg om fejk buggor. Jag har köpt min cam+ bättre begagnad och är väldigt nöjd. Men tyckte idag att det såg väldigt trångt ut i ergo sitsen för min snart 8mån kille. Han hade overall och åkpåse och såg ut som en sardin.
Började då tänka att frog delar passar ju cam osv (har jag hört). Hur vet jah att ramen och klädseln är en cam och inget annat? Åh vart på chassit hittar jag produktions år?

Reply
Stina 13 april, 2014 - 12:10

Tack för alla fantastiska tips och råd!!

Reply
Anna 8 maj, 2014 - 14:53

Hej!

Har precis köpt en begagnad Cam+ o skulle vilja köpa en ny sittdel. Kan man köpa den till Cam3??

Reply
Anna 8 maj, 2014 - 19:34

Hej Anna,
enligt de uppgifter jag har fått så ska det inte fungera men jag har inte kunnat testa själv så jag har inget svar som är 100% säkert.
Men då syftar jag på ramen. Menar du själva sittdelsklädseln så ja, den funkar även på äldre ramar!
/Anna

Reply
Johanna 26 juni, 2014 - 08:52

Hur skilljer sig sitsarna I storlek?

Reply
Anna 26 juni, 2014 - 20:06

Marginell skillnad!

Reply
Malin 10 september, 2014 - 16:12

Vilka delar kan jag återanvända från min cameleon+ om jag köper ett chassi från cameleon3?
Tacksam för svar

Reply
Anna 10 september, 2014 - 19:19

Du kan inte använda hjulen, men sittdelsbas, sufflett osv funkar! Även alla accessoarer!
/Anna

Reply
Erika 5 oktober, 2014 - 22:41

Hej Anna!

Jag testar att fråga dig här eftersom det var denna sida jag halkade in på när jag försökte googla mig fram 🙂 Det jag undrar över är om säkerhetsselen till cam3 fungerar till en frog?

Vi har nämligen kommit över en frog som vi har använt med stor behållning men nu börjar det bli dags för sonen att flytta över till sittdelen. Dock finns inte selen kvar (enligt tidigare ägare blev den stulen…) men grenbandet finns. Så det jag funderar på är om det är bäst att beställa selen som reservdel, köpa en ”lös” sele och då inte ha grenband eller försöka få tag på ny sittdel till froggen, vad tror du? Hur går det att ha en cam-sittdel på frog?

Tack på förhand 🙂

Reply
Anna 7 oktober, 2014 - 20:27

Hej Erika!
Ja, du kan ha Cam-sittdel på din Frog, och i ditt fall är det absolut vad jag skulle göra! Du kan även köpa en hel sittdelsram för Cam, med klädsel förstås, och ha på ditt Frog-chassi. Cams sittdel är ju större så den kombinationen är både vanlig och väldigt populär!
/Anna

Reply
Sandra 29 oktober, 2014 - 13:21

Hej! Jag undrar om man kan använda cam framdäck till en frog. Jag tycker dom ser precis likadana ut men jag kan inget om vagnar så bättre att fråga ett proffs

Reply
Anna 29 oktober, 2014 - 22:26

Hej, ja det kan du göra! Och Cam-framhjul har dessutom ställbar fjädring, något Frogens framhjul saknar. De är alltså bättre!
/Anna

Reply
Mona 28 november, 2014 - 04:01

Hej

Jag har en Cam3 tänkte köpa en ny liggdel och undrar då om de äldre cam liggdel går att använda till Cam3
/ Mona

Reply
Anna 28 november, 2014 - 11:33

Hej Mona, ja ramen har samma storlek så det ska funka!
/Anna

Reply
Sandra 19 januari, 2015 - 18:27

Hej,

Har läst att framdäcken från en cam+ ej går att använda på ett cam3 chassi, hur är det med bakhjulen fungerar dom att använda på cam3?

Med vänlig hälsning,
Sandra

Reply
Anna 20 januari, 2015 - 09:05

Hej Sandra, tyvärr är även bakhjulen annorlunda så du kan inte ha Cam3-hjul på ett äldre chassi och vice versa.
/Anna

Reply
Emma 22 maj, 2015 - 11:24

Hej,

Har precis köpt en begagnad bugaboo cameleon från 2010. Selen är dock en aning trasig. Kan man köpa en reservdelssele till en cam3, eller är de annorlunda?

Reply
Anna 25 maj, 2015 - 11:02

Hej Emma,
ja det är skillnad. på Cameleon3 sitter selen fast i tyget, men på Cameleon+ sitter axelremmarna fast i ramen och träs in genom klädseln. Men köper du ett Cameleon3-sittdelstyg och sätter på din ram så funkar ju det!
/Anna

Reply
Anna 30 juli, 2015 - 22:03

Hej,

Om jag köper en begagnad Cameleon + kan jag då köpa sufflett till Cameleon3 och den passar? Samt hur fungerar det med adapter till babyskydd, hittar bara till cam3.

Tack på förhand!
/Anna

Reply
Anna 30 juli, 2015 - 22:10

Hej Anna!
Ja, du kan använda Cameleon3s suffletter på din Cam+, och det är även samma adaptrar för babyskyddet!
/Anna

Reply
Amanda 1 september, 2015 - 15:51

Hej jag har en bugaboo cameleon+ och funderar om man bara kan köpa ett cameleon3 chassi och ta allt från min gamla cameleon+ till den eller funkar inte det? Mvh

Reply
Anna 3 september, 2015 - 08:34

Hej Amanda, jag vet att när Cameleon3 kom så sades det att det inte funkade, men sedan tycker jag mig i efterhand ha läst att folk ändå använda den kombinationen. Så jag är tyvärr lite osäker på vad som faktiskt gäller. Tyvärr! 🙁
/Anna

Reply
Jacqueline 29 december, 2015 - 02:30

Hej! Jag undrar över adapters till babyskydden.
Jag har en cam3 och besafe babyskydd. Så mycket jag vet passar maxicosis adapter även min babyskydd. Finns det olika adapter till olika cam?

Reply
Anna 31 december, 2015 - 00:32

Hej, nej, det är samma adapter för bilstol oavsett vilken version av Cameleon du har!
/Anna

Reply
Angelica Persson 4 januari, 2016 - 07:40

Hej.
Jag har en bugaboo frog.
Jag är ute efter en liggdel till den men det verkar inte finnas. Kan man använda sig av en annan bugaboo modell till mig frog?
Typ liggdelen till cameleon?

Mvh Angelica

Reply
Lina 19 mars, 2016 - 08:21

Hej!
Jag har en bugaboo cameleon där undersittsklädslen, där axel mag spännena sitter,är mörkgrå. Dvs det hela klädsättet inte det tyget som man tar över efter som kan vara i olika färger. Vad jag vet finns inte undersittdelsklädslen att köpa i svart utan då måste man köpa en helt ny vagn,”Bugaboo Cameleon all black limited edition”. nu undrar jag om man kan köpa cam3 undersittdelsklädsel och använda på min caneleon?
Mvh lina

Reply
Anna 19 mars, 2016 - 10:59

Hej Lina!
Du kan absolut använda Cameleon3s sittdelsklädsel på din Cameleon. Då är det alltså en sånhär du ska köpa: http://www.bonti.se/produkt/bugaboo-cameleon3-sittdelskladsel/ Då får du dessutom nya selen som är mkt bättre än den gamla. Det enda som är, är att på din Cameleon så är midjeremmarna av selen fästade i ramen, så de kommer du få ha hängande om du köper ny sittdelsklädsel. Hoppas det var svar på din fråga!
/Anna

Reply
Tora 13 april, 2016 - 08:27

Hej, behöver en ståbräda till äldre syskon och undrar om bugaboos ståbräda funkar till både cam och cam+ då jag jag verkar ha en blandning av dessa….fleeceöverdrag men med snäppfästen (som glider) på chassit? Har insett att jag behöver en adapter, men på deras hemsida nämner dom att den funkar på cam+ och cam3 men inte cam…
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning,
Tora

Reply
Anna 14 april, 2016 - 12:03

Hej Tora, den ska funka vad jag hört! Omfånget på chassit ska vara precis samma, förra modellen av ståbräda funkade både på äldsta Cameleon och Cam+, och nu när nya ska funka på Cam+ och Cam3 så borde det enligt all logik gå utmräkt på äldsta Cam också! Men med det sagt: har din vagn snäppfästen på handtaget så ÄR det en Cameleon+!
/Anna

Reply
Malin 15 maj, 2016 - 21:22

Hej

Har precis köpt en begagnad bugaboo Cameleon 3, dock är den svarta suffletten solblekt. Min fråga är om jag kan köpa suffletter som är för cam/cam+ på min cam3? Om ja, är det bara att köpa ”tyget” eller måste jag ha andra fästen? Tacksam för svar!

Reply
Anna 16 maj, 2016 - 09:57

Hej Malin, ja det funkar, du behöver inte byta ut några delar alls! Alla Cam-suffletter går att ha på alla modeller av Cameleon.
/Anna

Reply
Anders 7 juni, 2016 - 01:21

Hej undrar om man kan använda cameleon3s fram hjul till cameleon+ ?,eller om man kan blanda några Bugaboos fram hjul över huvudtaget?. Och hur ser du det ut för övrigt med reservdelar och blanda cam3 och cam+?. Säljs cameleon+ forttfarndade och är det lätt att få tag på reservdelar till just den modellen. Funderar på köpa en cam+ Begagnad men kommer nog behöv byta fram hjulen, bygeln och så vill jag ha en utdragbar sufflett. Tacksam för svar

Med vänlig hälsning
Anders

Reply
Anna 10 juni, 2016 - 11:59

Hej Anders!
Nej, du kan inte ha Cameleon3-framhjulen på ett Cameleon+-chassi rakt av, dock ska det tydligen finnas adaptrar att köpa som ska få hjulen att passa. Jag har dock aldrig testat detta eller ens sett dessa adapters live men det verkar funka. Det mesta andra funkar, alla klädslar, sufflett och varukorgar osv kan sätta på Cameleon oavsett version. Cameleon+ slutade tillverkas sommaren 2012 så reservdelar slutade tillverkas förra sommaren. Men många återförsäljare verkar ha en del i lager fortfarande. Den svängbara bygeln för Cam3 funkar inte på en Cam+-ram.
/Anna

Reply
Gw 7 juni, 2016 - 23:02

Hej. Fungerar CAM+ sittdel på CAM3 ram? Vet du om det finns adapters så man kan ha en CAM3 ram på en CAM+ chassi samt om det finns adapters så man kan ha en CAM+ ram på en CAM3 chassi?

//G

Reply
Anna 10 juni, 2016 - 12:03

Hej,
ja klädseln funkar på alla ramar, så du kan ha Cam+-sittdelstyg på Cameleon3 ram och även vice versa. Sen nya sittdelstyget med nya selen kom så tog Bugaboo öljetterna på remmen som spänns ihop runt ramen men det funkar ändå. Jag har för mig att Cam+-ram funkar på ett Cam-3 chassit men inte vice versa, men dubbelkolla det för det var ett tag sedan jag rotade fram den informationen ur hjärnan så jag kan minnas fel. Har dock aldrig hört talas om adaptrar för ramarna.
/Anna

Reply
Elin 27 juni, 2016 - 13:12

Hej!
har en Cameleon+ tror jag men min dragkedja på liggdelsklädseln är sönder och undrar om man kan köpa ny liggdelsklädsel Cameleon3 om den passar på den äldre? Mvh Elin

Reply
Anna 27 juni, 2016 - 13:25

Hej, ja, Cameleon3s liggdelstyg funkar på din Cameleon+ ram, inga problem!
/Anna

Reply
kathrine 13 november, 2016 - 10:59

hei, vet du om bugaboo sun canopy som er laget til camelon3 passer til camelon+? 🙂

Reply
Anna 13 november, 2016 - 17:45

Hej Kathrine, ja, den passar – inget problem alls! 🙂
/Anna

Reply
Cornelia 16 december, 2016 - 19:03

Köpte en cameleon+ begagnad och som enligt utsago skulle vara köpt januari 2013, är det möjligt? Hur kan jag se tillverkningsår? :/

Reply
Anna 16 december, 2016 - 21:43

Hej Cornelia, Bugaboo lanserade Cameleon3 september 2012 och slutade samma sommar tillverka Cameleon+. Det är dock fullt möjligt att en Cameleon+ sålts i butik i januari 2013, det tog ett tag innan alla gamla modeller hade reats ut minns jag. Om tillverkningsår för vagnen finns angivet så är det inget serienr som ska tolkas, utan då står det rakt upp och ned på ett klistermärke på chassit tex ”May -13” eller om det är tvårtom, iaf månad och år är tydligt angivet.
/Anna

Reply
Cornelia 16 december, 2016 - 19:05

Glömde tillägga att det står på bugaboos hemsida om serienr ”Seatframe Cameleon 07”
Är den från 2007 då?

Reply
Cornelia 17 december, 2016 - 09:39

Vart hittar man tillverkningsår på vagnen :)?

Reply
Anna 17 december, 2016 - 16:48

Hej, om det står, så står det på ett klistermärke på chassit. På den tjocka stången som går över varukorgen!
/Anna

Reply
Cornelia 18 december, 2016 - 10:32

Det var avskrapat men på bugaboos sida står det ”seatframe cameleon 07”
Är den från 2007 då? /)

Reply
Anna 19 december, 2016 - 10:46

Hej Cornelia, det kan jag inte svara på. Men är det en Cameleon+ torde den vara från 2008 eller senare. Bugaboo har ju inte heller årsmodeller så exakt tillverkningsår spelar eg inte så stor roll.
/Anna

Reply
Elin 19 december, 2016 - 09:19

Hej, jag har en Bugaboo cameleon + och undrar om suffletter från typ CAM 3, Buffalo etcetera passar till min?

Reply
Anna 19 december, 2016 - 10:47

Hej! Du kan ha alla olika Cameleon-suffletter på din Cam, men inte Buffalons, Donkeys eller Bees suffletter.
/Anna

Reply
Sigrid 20 december, 2016 - 22:46

Hej!
Vet du när första all black cameleon modellen släpptes?
Vänligen, Sigrid

Reply
Anna 20 december, 2016 - 23:16

Hej, ja enligt Bugaboos BOO Magazine Celebration Issue, där de skrivit en del om när olika saker släpptes, kom Cameleon All Black våren 2010! Här är länken till en digital version: https://issuu.com/bugaboo/docs/boo-us
/Anna

Reply
Katarina 13 januari, 2017 - 21:21

Hej! Jag har kommit över allt till en Cam 3, förutom chassit. Kan jag sätta den ramen på Cam+ chassi? Adapters för framhjul har jag hittat och allt annat verkar ju funka 🙂
Tacksam för hjälp!
Mvh Katarina

Reply
Anna 18 januari, 2017 - 23:04

Hej Katarina,
det där har jag vetat men jag blandar hela tiden ihop det så jag vågar inte svara något säkert. Prova fråga Bugaboo på deras FB-sida eller kolla om en återförsäljare har bättre koll än jag! :/
/Anna

Reply
Mia 4 februari, 2017 - 22:42

Hej Anna.
Jag köpte ett svart bugga chassi i helgen, begagnat. ( cameleon ) inte för att de spelar någon större roll men är nyfiken jag tror att de står sep 2005, i annonsen stod de -2011, från när kan den va??
Mvh Mia

Reply
Anna 13 februari, 2017 - 15:03

Hej Mia! Det du har sett på chassit är inte tillverkningsår utan sep 2005 har att göra med en viss säkerhetsstandard vagnen är testad mot. Tillverkningsår står ibland – men inte alltid – på klisterlappen på chassit. Cameleon fanns inte ens 2005 mig veterligen, och har du en från 2011 så ska det ju vara en Cameleon+ och den versionen kom 2008!
/Anna

Reply
Mia 4 februari, 2017 - 22:44

Allså tror att de står sep 2005 på ramen.

Reply
Frida 4 juni, 2017 - 08:14

Hej!
Jag har köpt en begagnad cameleon men funderar på att byta ut chassit, vilka chassi kan jag välja bland? Och kan jag använda ramen ifrån cameleon då?
Mvh Frida

Reply
Anna 30 juni, 2017 - 21:14

Hej Frida, vilken version av Cameleon har du köpt? Den allra äldsta? Jag tror att du ska kunna köpa ett Cam3-chassit och använda med din ram men för att vara helt säker kanske du kan ta ramen till en återförsäljare och testa först?

Din kommentar hade tyvärr fastnat i ett spamfilter, så jag såg den först nu.
/Anna

Reply
Sofia 23 juli, 2017 - 17:27

Hej,

Har köpt en Cameleon 3 begagnat och efter tvätt och pyssel upptäcker jag att liggdelen är en tidigare modell. Det som händer är att liggdelen ”guppar” när man sätter den på marken då ”fotstöden” under liggdelen är kortare än rambenet (inte helt lätt att förklara :-). Vet du om träplattan till en Cam 3 kan fungera i en Cam liggdelsklädsel?
Med vänlig hälsning,
Sofia

Reply
Anna 23 juli, 2017 - 21:41

Hej Sofia, det var en unik fråga som jag inte fått förut! Jag är inte helt hundra procent säker på mitt svar men ramen ska ju ha samma storlek och själva liggdelstyget vet jag att man kan använda på båda ramar så rent logiskt borde det inte vara något problem med bottenplattan tycker jag. Men mer säkert än så kan jag inte säga.
/Anna

Reply
Carin 25 juli, 2017 - 10:11

Hej!

Har köpt en begagnad cameleon 3. Ser nu att handtaget/styret är lite snett (mer plats på höger sida mellan sittdelsram och handtag) och att det längst upp på handtaget finns ett litet hål. Ska det vara så eller har alltihop glidit isär?

Med vänlig hälsning, Karin

Reply
Anna 25 juli, 2017 - 21:34

Hej Carin, om det lilla hålet är på mitten av handtaget så är det helt normalt, det ska vara så. Dock så ska det ju sitta ett säkerhetsband där på mitten mellan skumdelarna. Men jag misstänker att det är så att skummet på din Cam har glidit ned och därför ser det snett ut och därför kan säkerhetsbandet glida åt sidan så du ser hålet. Stämmer det? Det är isf ganska enkelt fixat, blöt upp handtaget med vanligt ljummet vatten och dra det till rätt position och låt det sedan torka igen. Lycka till!
/Anna

Reply
Carin 28 juli, 2017 - 21:02

Hej!
Tack för tipset:). Ja det stämmer. Men det är också hela handtaget som ser ut att sitta snett, mer plats på höger sida mellan handtag och liggdelsram, trängre på vänster sida. Meckigt att få in regnskyddet där. Kan chassit ha blivit snett? Har du något tips på hur/om man kan fixa det eller måste man köpa ett helt nytt chassi då?
Tack för engagemang och fin blogg 🙂

Med vänlig hälsning, Karin

Reply
Anna 29 juli, 2017 - 22:10

Hej igen, det kan vara ett problem som kan åtgärdas genom att helt enkelt fälla ihop och upp vagnen igen. Kan vara chassit inte blivit 100% uppfällt.
/Anna

Reply
Carin 30 juli, 2017 - 11:38

Hej igen!
Nä, det verkar inte vara det heller Men tack för svar
Med vänlig hälsning, Karin

Reply
Anna 31 juli, 2017 - 11:35

Hej igen,
då kan det vara att du behöver öppna upp den i sidan för att laga chassit. Det är dock inte jag kan i detalj. Om du bor i Sthlm, kontakta Meccus – de är auktoriserad Bugaboo-verkstad!
/Anna

Reply
Carin 31 juli, 2017 - 12:17

Hej!
Tack för hjälpen 🙂 🙂 🙂 det ska jag göra!
Med vänlig hälsning, karin

Reply
Carin 31 juli, 2017 - 20:55

Hej igen!
Måste bara berätta vad det var, haha.
Skumgummit på handtaget hade ju åkt ner, mer på ena sidan än andra tydligen. Det gjorde att man inte kunde sänka handtaget till sista snäppet på vänster sida men däremot på höger. Trodde dock att det var längst ner på båda sidorna men eftersom sista snäppet doldes av skumgummit på vänster sida satt det på näst sista där och sista på höger vilket gjorde hela handtaget snett och att det gick i bakhjulet när man fällde ihop vagnen. Märkte det när jag skulle höja handtaget…Ibland känner man sig skarp;) Får maila tillbaka till meccus imorgon… Tack för hjälpen och alla tips!

Med vänlig hälsning, Karin

Reply
Tischa 28 augusti, 2017 - 10:57

Hej. Jag har köpt en Cameleon och tänkte fråga om man vill köpa ny klädsel och sufflet vilken fungerar bäst, cameleon3 eller cameleon+? Eller måste man leta efter begagnat? Mvh Tischa

Reply
Anna 29 augusti, 2017 - 22:46

Hej,
du kan använda Cam3s klädsel och sufflett på din Cameleon, och det är vad jag skulle rekommendera för nuvarande sele och sufflett med förlänging är ju mycket bättre än de äldre varianterna!
/Anna

Reply
Roxana 2 november, 2017 - 07:48

Hej! På bugaboos hemsida går det att köpa ersättningsset med låsklämmor för styret, då antar jag att det är för att byta mot vingmuttrarna på cameleons äldre modeller, vet du om någon har gjort det och om det fungerar? Jag skulle vilja göra det men hittar ingen som har testat. Mvh Roxana

Reply
Anna 2 november, 2017 - 22:36

Hej Roxana, den info jag har är att de klämmorna är reservdelar för Cameleon+ och ev även för Cameleon3-chassina (är inte helt säker på att de har identiska klämmor). De funkar inte på ett vingmutterchassi.
/Anna

Reply
Anna 17 april, 2018 - 00:05

Hej

Jag undrar om framhjulen från Cameleon 3 passar till vanlig Cameleon?

Tack på förhand

Anna

Reply
Anna 17 april, 2018 - 08:38

Hej Anna,
nej Cameleon 3s framhjul funkar inte på en äldre Cameleon, det är dessa hjul du behöver: https://bonti.se/produkt/bugaboo-cameleon-framhjul-med-faste/
(Säljs på fler ställen.) Sen har jag hört att man med någon slags adapter ska kunna fästa Cam3-framhjul på äldre chassin men jag har ingen vidare kunskap om det. Men direkt som de är, så är de iaf inte kompatibla.
/Anna

Reply
Jeanette 7 maj, 2018 - 22:54

Hej,

Jag har en Cameleon3 från 2013 och har köpt en förlängningsbar sufflett grey melange men den sitter så löst. Testade en sufflett som satt på en Bugaboo fox (som ska va kompatibla) och den satt också löst trots sina egna bågar och fästen. Kan det vara något med min ram som inte stämmer?

Reply
Anna 8 maj, 2018 - 08:56

Hej, jag svarade på din fråga via mail men kopierar in det här också, ifall någon annan har samma fråga längre fram:

Nej det ser ju inte helt rätt ut, sådär slappt ska inte suffletten sitta. Nu är det ett tag sedan jag körde en Cameleon senast men jag har ett minne av att det kunde bli sådär om sufflettfästena satt fel. Har för mig att man dels kunde råka sätta dem på fel sida, dels råka sätta dem upp och ner. Så mitt bästa tips är flytta runt lite på sufflettfästena och se om det kan fixa problemet.
/Anna

Reply
Karin 24 maj, 2018 - 22:40

Hej!
Vet du om det funkar att sätta ett handtag till liggdelen (och även sittdelen) från en vanlig CAM på en CAM +? Har provat med en från cam3 och det fungerar inte..

Reply
Anna 24 maj, 2018 - 23:04

Hej, ja det kan du göra – de första två versionerna av Cameleon har samma bygel. Cam2 har swing away-bygel med ett annat fäste.
/Anna

Reply
Eva 31 juli, 2018 - 12:48

Hej Anna,
först, tack för dit blog! Väldigt informativt.
Min fråga, jag har en Cameleon+ men funderar över at köpa en Cameleon 3 pga att jag har läst att Cameleon 3 skulle vara mer stabil.
Är skillnaden verkligen så stor att det är värd att byta?
Mvh,
Eva

Reply
Anna 31 juli, 2018 - 22:35

Hej Eva, och tack!
Chassit är ju förtstärkt, så ja det är absolut skillnad t.ex. i hur rörligt handtaget är. Men om det är värt att byta är nog en smaksak. Om du inte stör dig på hur din Cam+ känns så vinner du inte så mkt på att byta! Men gillar du verkligen Cameleon+ och har tänkt att köra den ett tag till så skulle du antagligen gilla Cam3 ännu mer!
/Anna

Reply
Gitte H 14 september, 2018 - 17:48

Hej! Tack för fint och informativt inlägg! Ska köpa en Cameleon (äldsta modellen) tror jag (!) i helgen, via blocket. Jag vill köpa en förlängningsbar sufflett inför hösten. Kan jag ha en cameleon3-sufflett på en äldre cameleon? Mvh Gitte

Reply
Anna 15 september, 2018 - 20:55

Hej!
Ja det kan du, inga problem alls! OM det skulle vara så att dina Sufflettfästen inte går att dra fram det tredje steget, dvs när man öppnar förlängningen, så är det bara att köpa nya sufflettfästen (dessa: https://bonti.se/produkt/bugaboo-cameleon3-sufflettfasten/), men du kan ändå använda samma bågar.
/Anna

Reply
Gitte H 24 september, 2018 - 20:54

Tack för att du svarade så snabbt och informativt på min fråga ang Cameleon sufflett! Jag har köpt en Cameleon på blocket, och jag fick regnskydd till. Jag tycker att regnskyddet är klumpigt att ha med sig. Det tar upp nästan hela varukorgen under vagnen så det är svårt att få plats med något mer, och jag vill gärna ha med regnskyddet ifall det kommer en skur. Vet du om det finns något annat bra regnskydd att köpa, som funkar på en bugaboo Cameleon? Tacksam för din tid 🙂 mvh Gitte

Reply
Anna 25 september, 2018 - 14:17

Hej Gitte,
kan till 100% relatera till detta. Bugaboos originalregnskydd som medföljer vagnarna är väldigt otympliga när de inte används. Jag har alltid använt universalregnskydd på mina Bugaboo-vagnar istället, Elodie Details är en personlig favorit! Kommer dessutom i en liten förvaringsväska som du kan sätta på sidan av chassit med kardborre, så har du hela varukorgen över för packning!
/Anna

Reply
Jossan 1 juni, 2019 - 18:24

Hej! Har en fråga ang. framhjulen på cameleon+, går det att ta isär dem på något sätt? Verkar som att det fattas kullager i ett av mina framdäck så det är liksom löst inuti, svårt att förklara. Men det finns ju liksom inget nav som det finns på ex. Donkey hjulen som man kan ta av för att byta däck. Förstår du hur hag menar? Mvh Jossan

Reply
Anna 4 juni, 2019 - 14:38

Hej Jossan!
Jag har nog aldrig hört om att de kan tas isär, och har själv aldrig gjort det eller sett hur det skulle kunna göras. Det behöver ju dock inte betyda att det är omöjligt. Men ja, Donkeyns hjul är ju enkla att ta isär i jämförelse. Så tyvärr kan jag inte vara till så mycket hjälp. Får du dem inte att funka alls så går det ju att köpa nya som reservdel direkt från Bugaboo: https://www.bugaboo.com/SE/sv_SE/strollers/parts/Bugaboo-Cameleon-6inch-front-swivel-wheel?colour=ZW
/Anna

Reply
Jossan 1 juni, 2019 - 18:27

Eller jag menar inte navet, jag menar att det inte finns något hål i skruven på framdäcken på cam+ som det finns ex. på Donkey.

Reply
Cath 11 juni, 2019 - 14:34

Hej. Måste få fråga dig som uppenbarligen vet i princip allt 😉 Vad det är för skillnad på Cameleon +-ramen mot Cameleon 3-ramen, då det står att 3:ans inte passar på + :ens chassi, men klädsel gör……?

Reply
Anna 12 juni, 2019 - 23:28

Hej, jag har aldrig haft chansen att testa runt med detta själv men det är någon skillnad i fästena, säger Bugaboo. Åt ena hållet ska funka, men åt andra så klickar det inte i. Cameleon är tyvärr inte alls en så populär vagn längre, annars skulle jag försökt reda ut detta vidare. Får du fler svar får du gärna tipsa mig!
/Anna

Reply
Linn 6 augusti, 2019 - 12:21

Hej. Fantastisk sida! Jag undrar om du vet följande. Jag har en Cam+ från 2011. Den har fungerat perfekt till våra tidigare barn. Tänker därför använda den vidare till ännu ett barn. Men skumgummit på handtag har några märken samt swing away bygeln som vi köpt till tidigare har två bitmärken (även den i skumgummi) kommer Bugaboo Upgrade Set Cameleon3 att fungera för att sätta dit överdrag, är handtagen och bumpern i samma storlek på CAM + och cam3 vad tror du? Tack igen!!

Reply
Anna 8 augusti, 2019 - 16:31

Hej Linn,
jag vet inte 100% säkert men jag tycker att överdraget för handtaget borde funka? Kan inte minnas att det ska vara några störrskillnader på det. Överdraget till bygeln lär dock inte funka. Cameleon3 har bara skum på mitten av bygeln, medan äldre Cameleon har en annan typ av bygel med skum hela vägen.
/Anna

Reply
Alva 29 februari, 2020 - 08:27

Hej! Jag har en Cameleon+ och jag undrar om det fungerar att använda Cameleon3 uppgraderingsset i läderimitation på min vagn?

Reply
Anna 1 mars, 2020 - 16:11

Hej Alva,
jag kan tyvärr inte ge dig ett 100% säkert svar på det. Jag tror inte att handtaget har ändrats något i form, min kvalificerade gissning är att det funkar men vill du veta helt säkert rekommenderar jag att du frågar Bugaboo.
/Anna

Reply
Jessica 2 november, 2020 - 21:12

Hej
Jag har köpt en cameleon+ från 2011 o jag behöver en liggdel till denna.
Vet du vilken jag ska köpa så det blir rätt?
Mvh Jessica

Reply
Anna 6 november, 2020 - 15:47

Hej!
Är det själva liggdelstyget du ska köpa så har det vad jag vet inte ändrats allts genom åren!
/Anna

Reply

Lämna en kommentar