Säg muu till Bugaboo Buffalo!

av Anna

I morse fick jag klappa på Buffalon för första gången i mitt liv och nu har jag väntat hela dagen på att få skriva om den här, för en barnvagnsnörd, mycket omvälvande upplevelsen. Det är alltid svårt att veta var man ska börja, och jag måste poängtera att jag sett vagnen i en och en halv timme, samt provkört den i ett tiotal meter. Det här är inte en recension utan information och en beskrivning av vad Bugaboo Buffalo gjorde för första intryck på mig. För det första – namnet! Bugaboo har ju djurnamn som koncept (Frog, Gecko, Cameleon, Bee, Donkey) och Buffalon fick sitt namn eftersom att den precis som buffeln är terränggående och inte väjer för någon typ av underlag. Buffalon är konstruerad efter tre värdeord; den ska vara mångsidig, robust och rymlig. Det tycker jag att Bugaoo mycket tydlig kommunicerar med vagnen, även om jag skrattade till lite när de presenterade Buffalons målgrupp som personer/familjer som bor i lite större hus eller på nedre botten och har ett aktivt utomhusliv. Känner inte igen mig i beskrivningen riktigt och ändå slår mitt hjärta redan hårt för denna fyrhjuling. Att Sverige är del av den första lanseringsvågen känns dock logiskt, den lär troligtvis bli som mest populär här på den skandinaviska och nordeuropeiska marknaden. Jag tror fortfarande att Buffalon kan komma att bli en konkurrent till Cameleon, medan Bugaboo menar att de kompletterar varandra. I vilket fall som helst är den här typen av vagn något jag upplever som mycket efterfrågat i Sverige.

Det här är Steven Teuns, produktutvecklare som ligger bakom Buffalon och som hade benkoll på vagnen. Men de som känner mig kan nog gissa sig till att jag hade frågor som han dels aldrig fått förut, dels faktiskt inte kunde svaret på. Så jag kommer att fylla på med ytterligare information om vagnen framöver! Buffalon kommer att komma i samma basfärger som Donkeyn, det vill säga svart och sand. Och ja, jag frågade om den kommer i All Black. Det var inget som fanns inplanerat just nu, men samtidigt är det något som skulle kunna dyka upp i framtiden. Vad gäller topset så kan man till Buffalon välja mellan blå, petrol, svart, off white, röd och rosa. Vagnen släpps i Sverige den 15 mars och priset hos svenska återförsäljare kommer att vara 11500 kr. Donkey Mono kostar 12000 kronor och Cameleon3 kostar 10500 kronor. Med Buffalon ingår chassi, hjul, ram, sittdel och liggdel, bygel samt sufflett och regnskydd. Alla existerande tilbehör kommer att funka även på Buffalon, utom solsufflett, bilstolsadaptrar och ståbrädeadaptrar. Den senare delar Buffalon med Donkeyn. En annan nyhet är att Bugaboo släpper två nya transportväskor för sina vagnar. En Transfer comfort bag som passar för Cameleon, Donkey och Buffalo, samt en annan för Bee. Dessa kommer någon gång i vår, jag återkommer med mer information och bilder inom kort.

Vad jag gillar med Buffalon är inte bara att den är Donkeyns och Cameleons kärleksbarn med de bästa egenskaper från de två vagnarna kombinerade, utan att Bugaboo har tagit två genomtänkta barnvagnar och tänkt igenom koncept och funktioner en gång till. I princip ALLT på Buffalon kan göras med ett enhandsgrepp. Sittdelen kan tas av med en hand, bygeln öppnas och stängs med en hand, sittdelen justeras mellan de olika lägen med en hand och vagnen fälls ut med en hand. Ni läste rätt, Buffalon har Cameleon3s uppfällning – ingen spärr behöver tryckas in utan det är bara att ta tag i handtaget och dra upp chassit till fullt utfällt läge. Storleksmässigt är Buffalon med sina 60 cm lika bred som Donkey Mono och Cameleon. Vagnen väger 11,9 kg, ett kilo mindre än Donkey Mono men cirka tre kilo mer än Cameleon. Sittdelens viktkapacitet ligger på 23 kg, medan övriga vagnar från Bugaboo har en maxvikt på 17 kg. Varukorgen tar 10 kg och som en av de första vagnarna på marknaden så är Buffalon godkänd för belastning av handtaget med upp till 6 kg. Handtaget har, som syns på bilden ovan till höger, inbyggda krokar. Att hänga skötväskan på barnvagnen är inte direkt något nytt men det är i princip alltid en variant av civil olydnad, då vagnarna sällan är testade och godkända för den typen av handhavande. Den här funktionen tycker jag är toppen och den gör att Buffalon rent tekniskt har större lastkapacitet än Donkey Mono, som ju är godkänd för 10 kg i varukorg och 5 kg i sidokorgen.

Buffalon har fyra skumfyllda hjul. Inledningsvis skulle vagnen haft lufthjul precis som Donkeyn, men så sent som i november fann Bugaboo äntligen den rätta typen av skum, som är hållfast men inte för massivt. Fördelen som Bugaboo ser det är att man inte behöver se över lufttrycket på hjulen utan det är alltid jämnt och korrigerat , samt att risken för punka elimineras. Jag fick själv precis nu i januari min första punka någonsin på vår Bugaboo Donkey, och då har den rullat mycket flitigt sen juli 2011. Men jag vet att skumhjul är populärt. Hjulen på Buffalon har samma dimension som på Donkeyn. Ett plus ett ger två, och ja, hjulen kan i teorin bytas de två vagnarna sinsemellan. Men. Donkeyn är inte godkänd för att köras med skumhjulen och väljer man att göra det är inte garantin giltig längre. Däremot så menade Steven på att Buffalon kan köras med luftdäcken, den kommer inte att säljas med dem men om man som konsument själv väljer att köpa Donkeyns lufthjul separat så kan man använda dem på Buffalon. En tanke med det är ju att vagnen blir lättare med lufthjul, skumhjul väger ganska mycket mer i mitt tycke. Däremot, av det lilla jag körde vagnen, så tycker jag inte att själva körkänslan verkade påverkas så väldigt mycket av att det var foamdäck.

En underbar nyhet är att Buffalon är hög! Väldigt hög! Både i sittdel och i handtag. Handtaget är 112 cm i högsta läget och cirka 93 cm i lägsta läget. Sittdelen sitter faktiskt en decimeter högre upp jämfört med hur den sitter på Bugaboo Cameleon, och Buffalon kan därmed användas som barnstol vid restaurang- och cafébesök. Sittdelen är också rymligare och verkligen så väl utformad för oss uppe i norden som behöver bylta på våra barn. Nedan kommer en radda med mått för Buffalon samt jämförelse mått för Donkeyn. Sammanfattat kan jag säga att fotstödet är i ungefär samma storlek som Donkeyn och Cameleon, sittytan är jämnstor med Cameleons medan ryggen är flera centimeter bredare. Innan jag radar upp måtten så kan jag med glädje meddela er som tycker att selen på Donkeyn är tight, att Buffalons sele är cirka fyra centimeter längre i axelbanden och eventuellt också en bit längre i midjebanden. Som gjort för barn med mycket vinterkläder!

Jämförelsemått för sittdel – Buffalo vs. Donkey (Cirkamått, mätta av mig med måttband)
Ramen
Buffalo 88 cm – Donkey 86 cm
Ryggstöd
Buffalo 48 cm – Donkey 50 cm
Bottenplatta till sufflett
Buffalo 60 cm – Donkey 60 cm
Fotstöd
Buffalo 21 cm – Donkey 21 cm
Sittdjup
Buffalo 26 cm – Donkey 23-24 cm
Sittbredd – ytterst/innerst på sittplattan
Buffalo 30cm/26 cm – Donkey 27cm/23 cm
Ryggens bredd på mitten
Buffalo 36 cm – Donkey 32 cm

Lite övriga mått på Buffalon: Från änden på bakhjulet till änden på framhjulet är det cirka 80 cm, vagnen är ju 60 cm bred medan handtaget är cirka 48 cm brett. Det går alltså innanför hjulen. Buffalons handtag höjs och sänks i fasta steg, precis som på Donkeyn, Bee+ och Cameleon3. Ingen risk för glidchassin alltså.

Min barndomsvän Britta, för dagen lämpligt klädd i Cameleons kommunikationsfärg orange, och hennes yngsta dotter Märta, 10 månader gammal, 77 cm lång och 10 k tung, testar Buffalons terrängläge som det är enkelt att slå över till. Framhjulen ska låsas i framåtvänd position, sittdelen justeras till sittläget samt vändas mot den som kör vagnen, och sen trycker man in fällningsknapparna och kickar ihop hjulaxlarna mot varandra. Terrängläget finns ju även på Cameleon och Donkey. Jag kan i ärlighetens namn erkänna att jag testat det en gång på Donkeyn, aldrig på Cameleon och att jag inte heller känt behov av det. Eftersom att det är enklare att få till på Buffalon så kanske jag skulle använda det om jag ägde vagnen men i mitt tyckte är det inte en funktion som gör något extra för vagnen. Men så är jag ju förstås inte riktigt den där terrängmänniskan som Buffalon har som primär målgrupp.

Bygeln på Buffalon är alltså en swingaway-bygel, precis samma som på Cameleon3 så just bygeln är kompatibel med bägge vagnar. I övrigt består Buffalon till 75% av samma beståndsdelar som Donkeyn, vilket jag tycker märks. I de flesta avseenden är det Donkeyn som Buffalon är mest lik. Körkänslan är densamma, robustheten i chassit är precis som på Donkeyn och även chassits formmässiga utformning påminner om Donkeyn, även om vinklarna är annorlunda. Handtaget är också av samma typ som på Cameleon3. Buffalon har fotbroms som på Donkeyn, Donkeyns fällning av sittdelen och en snarlik varukorg. Buffalon erbjuder dock mer benutrymme för den som kör vagnen, den är verkligen ett väldigt bra alternativ för långa föräldrar. Det innebär även att det finns mer plats för ett äldre syskon på ståbräda.

Buffalon kan antingen fällas i ett stycke och får då måtten 88x54x34 cm. Jag skulle inte säga att den blir liten ihopfälld, men mer kompakt än Donkey Mono och framför allt kändes ihopfällning och i synnerhet uppfällning mycket smidigare. Jag älskar min Donkey som ett tredje barn men jag knyter näven i fickan varje gång den ska in och ut ur bilen, för det är faktiskt inte gjort i en handvändning. Där vinner Buffalon definitivt fighten. Samma när det gäller suffletten. För Buffalons sufflett är helt underbar! Jag vet inte vad jag ska göra med mitt privata lager av barnvagnsdraperier nu när både Brio och Bugaboo släpper vagnar med suffletter som gör dem helt överflödiga, men jag blir inte direkt ledsen.

Buffalons sufflett är lika stilren och snygg som de på de andra Bugaboo-vagnarna, men den har utrustats med en dragkedja som kan öppnas upp så att suffletten förlängs till ett tredje steg. Jag försökte luska så mycket jag kunde i Buffalons kompatibilitet med Donkey och Cameleon. Sufflettfästena är desamma, så rent tekniskt kan man fästa dem på Donkeyns chassi. Med bredden på överdelen av sittdelen skiljer ju med cirka fem centimeter, så suffletten kommer antagligen sitta väldigt hängigt och släppa in luft i sidorna. Jag ska inte döma ut det helt förrän jag sett själv hur det ser ut, men det lät inte som en hit. Däremot är Buffalons sufflett precis som Donkeyn upphöjd en bit vid ryggstödet, så det finns utrymme även för lite längre barn. Som tidigare nämnts så kommer det förstås att komma en solsufflett även till Buffalo. En bra sak med Donkeyn är att det själv går att justera var på ramen som man sätter sufflettfästena, och det skiljer ungefär fyra centimeter mellan högsta och lägsta läget. Jag kommer att publicera ett blogginlägg med bildgenomgång av det inom kort, eftersom att det är en vanlig fråga från er läsare. Tyvärr måste jag meddela att man av någon anledning inte har konstruerat Buffalons ram på samma sätt. Den har precis som på Cameleon skum både vid fotstöd (bra! mindre risk för repor där!) och vid huvudändan. Suffletten kan bara sättas på ett ställe och alltså inte höjas alls.

Bugaboo Donkey har ju dragits med stora problem med knarrande chassin, något man på Bugaboo jobbar intensivt med att felsöka och åtgärda. Enligt Steven så fanns det ingen risk att Buffalon skulle drabbas av detta problem, eftersom att chassit är mer stabilt när det inte är konstruerat för att växla mellan mono och duo. Generellt är Buffalon byggd för att vara en riktig draghäst och ska kunna användas dagligen i flera år utan att tappa i funktion och förmåga. Bugaboo är väl medvetna om att deras vagnar används och återanvänds och det känns som ett både modernt och miljövänligt tänk att konstruera vagnarna därefter.

Så vad tycker jag om Bugaboo Buffalo? Jag tänker att den borde attrahera alla som bor i länder med fler än två årstider och alla som rör sig i blandad terräng. Jag tänker vidare att den blir en självklart kandidat för alla som söker en vagn med hög maxvikt men som ändå har vändbar sittdel. Mina egna ungar börjar eller har redan passerat den magiska 15 kgs gränsen som gör majoriteten av vändbara vagnar till icke-kandidater, men med 23 kg i maxvikt så kommer de om de (och vi föräldrar) vill kunna åka vagn i år framöver. Buffalon är ett trevligt besked för alla med stora barn, för alla som är långa, för alla som vill packa mycket och gå mycket. Konkurrerar den ut Donkeyn? Nej, jag tycker inte det. Donkeyn är en vagn för ”familjeplaneraren”, som Steven Teuns sa vid presentationen av Buffalon, och den är den enda syskonvagn som kan omvandlas från att användas till en, två eller tre (med ståbrädan) barn på ett så enkelt och innovativt sett. Kanske är det färre av de som inte planerar för fler barn som köper en Donkey Mono nu när Buffalon finns, så kan det bli. Konkurrerar den ut Cameleon? Både ja och nej. Jag föredrar Donkey- och Buffalo-stuket men Cameleon är verkligen ikonisk och har mer en accessoar-aura än vad Donkey och Buffalo någonsin kommer få. De kan säkerligen samexistera men de är ändå konkurrenter, åtminstone i ögonen hos vissa grupper av konsumenter.

Jag kan inte säga så mycket om Buffalon egentligen, vilket jag vet motsägs av att jag precis har skrivit en mindre uppsats om den, men jag vet att den ger mersmak. Bugaboo har ju haft mig som i en liten ask i många år nu, men jag tror att det finns en risk att de med Buffalon låste locket och slängde bort nyckeln. Jag får förstås återkomma med en riktigt recension den dag jag ägt en Buffalo länge nog för att recensera den in i minsta beståndspart, men som det känns nu så är jag fast. Betyder det att min Donkey får flytta? Det kan endast framtiden utvisa, men oj vad jag ser fram emot den här barnvagnsvåren!

Du kanske också gillar

37 kommentarer

Pressvisning Bugaboo Buffalo | Nackabloggen 13 februari, 2013 - 21:17

[…] man veta mer detaljer kring Buffalon föreslår jag att man läser det här. Det som inte finns att läsa där vet ingen ännu.  Det här inlägget postades i Barnprylar, […]

Reply
Helena 13 februari, 2013 - 22:17

Vet inte om jag tänker helt fel nu, men med tanke på den extra solskärmen som kan fällas ut borde det väl sitta ett par extra sufflettpinnar i fästet och en extra båge i Buffalons sufflett? Då borde man väl kunna köpa till Buffalons sufflettfästen och bågar till
Donkeyn och sy en egen sufflett?

Reply
alltombarnvagnar 14 februari, 2013 - 20:05

Hej Helena!
Nej det är tre bågar i Buffalons sufflett, precis som i Donkeyns sufflett. Du kanske kan köpa Buffalons sufflettfästen och ha på Donkeyn men då måste du använda Donkeyns bågar, för Buffalons är för en bredare sittdel. Och jag vet inte om Donkeyns bågar funkar med det sufflettfäste, men kanske?
/Anna

Reply
Bingström 14 februari, 2013 - 00:11

Va du är vacker och duktig !
Var det WOW ?
Hur känns handtaget i bredd jämfört med donkey ? Gud att man kan komma på så mycket frågor va ?! 😛

Kram

Reply
alltombarnvagnar 14 februari, 2013 - 20:05

Tusen tack Jessica! Men frågor kan det inte bli för många! Jag tror att det kändes en aning smalare än Donkeyns? Men ingen gigantisk skillnad… tror jag. Klurig fråga, jag tänkte mest på att det materialmässigt kändes annorlunda.
/Anna

Reply
Emma 14 februari, 2013 - 07:50

Som alltid, roligt och intressant att läsa det du skriver! Nu känns det nästan som jag själv var där och fick känna och klämma på Buffalo! Tack!

Reply
alltombarnvagnar 14 februari, 2013 - 20:06

Tack själv Emma, så glad jag blir!
/Anna

Reply
Ellen 14 februari, 2013 - 08:19

Åh vilket bra inlägg! Tack! Längtat hela veckan nu… Men skulle du kunna säga något om Buffalo jämfört med Camen? Jag vet att du är mer donkey-proffs och inte kört så mycket cam, men jämförelserna med donkey säger mig ingenting. Typ stötdämpning och hur den känns när man kör jämfört med cam?? Verkar den mindre smidig att vända än cam? (Förstår att det blir lite så med större hjul.) Eller om någon läsare här kan fylla på med måtten ovan för cam också? Stort tack oavsett!

Reply
Rebecka 14 februari, 2013 - 10:08

Väntar första barnet och blir otroligt sugen på den här vagnen. Problemet är dock att vi bort på tredje våningen utan hiss. Tror du den här funkar ändå även om den är tyngre? Gillar den mycket mer än cameleon, eftersom vi går mycket i skogen osv.

Reply
alltombarnvagnar 14 februari, 2013 - 20:11

Hej Rebecka!
Lite lustigt att du skriver den här kommentaren, för just din situation(tre trappor utan hiss) tyckte Bugaboo att Cameleon var perfekt för. Men jag förstår att du blir mer sugen på Buffalon, det skulle jag också varit om jag var i din sits. Den väger ju 12 kg, det är en del. Cameleon är ändå tre kilo lättare. Men du kanske har möjlighet att lämna chassit i trappan eller i ett förråd, och bara bära upp ligg- eller sittdelen? Går det att lösa på något vis så tror jag att du kommer vara väldigt nöjd med din Buffalo!
/Anna

Reply
Förskolemamman 14 februari, 2013 - 13:22

Den verkar minst sagt fantastisk. Innan jag visste att denna skulle släppas hade jag siktet inställt på en Cameleon till den lille i magen men nu får jag nog tänka om. Känns mer lämplig inför framtida skogspromenader.

Om jag förstår det rätt så är ryggstödet på denna längre än Cameleon? Sonen är lång för sin ålder och det finns risk att även nästkommande kan bli det.

Reply
alltombarnvagnar 14 februari, 2013 - 20:12

Hej! Ja den är större och längre än Cameleon, så den bör funka för äldre/större barn. Jag tror att min son på snart 4 år skulle sitta väldigt bra i Buffalon, och längre än så är det ändå inte många barn som åker barnvagn.
/Anna

Reply
Felicia 14 februari, 2013 - 13:39

En fråga har du någonsin ställt frågan till Bugaboo om dem funderat på att sälja bara sittdelen? Lite onödiga pengar för oss som inte har användning för liggdelen?!

MVH
Felicia

Reply
alltombarnvagnar 14 februari, 2013 - 20:13

Hej Felicia. Jo det har jag gjort, men nej det vill de inte. De säljer sina vagnar som ett koncept och då ingår liggdel! Men tänk på att ligdelen bara är ett stycke tyg som är väldigt enkelt att förvara och inte drar upp priset särskilt mycket heller.
/Anna

Reply
Felicia 14 februari, 2013 - 22:49

Det har du rätt i. En fråga du som har lite äldre barn, skulle du rekommendera att köpa en sådan här vagn att ha som sitt vagn till ett barn som blir nästan 1.5 år när vagnen släpps. Vi har nämligen en beg. Teutonia fun idag men tycke den är klumpig stor och tung. Tycker att Buffalon verkar mkt smidigare plus att jag gillar hjulen på vagnen bättre och får för mig att den kommer vara mkt lättare att köra. Vad tror du? Skulle du vänta till nästa barn? Har du i så fall någon annan sittvagn du skulle rekommendera?

Tack!

Vh
Felicia

Reply
Josefin 15 februari, 2013 - 08:27

En fråga angående selen; är den lika som på Donkeyn? Jag tycker den är lite jobbig med de lösa flärparna som blir ”över” och ska fästas ner. Dessa lossnar liksom hela tiden när mina döttrar rör sig. Jag går och pillar in dem hela tiden för jag tycker de ser fult och rörigt ut. Hoppas du förstår vad jag menar, svårt att förklara 🙂
Tack för en fantastisk blogg Anna!

Reply
alltombarnvagnar 15 februari, 2013 - 22:56

Hej Josefin! Jag förstår var du menar och ja, det är precis samma typ av sele i Buffalon. Kan hålla med om att de är lite irriterande men jag orkar aldrig fästa dem på plats. Det finns några duktiga sömmerskor som syr sina egna selskydd, de brukar vara lite längre i modellen så du kanske skulle kunna sy eller köpa sådana och på så sätt få bort flärparna?
Tack så mycket, härligt att höra! 🙂
/Anna

Reply
Lotta 15 februari, 2013 - 10:39

Hej!

Jag är lite nyfiken på om bilstolsadapterna till cameleon även kommer att passa till Buffalo?
Är helt såld på din blogg! Den är fantastisk!

/Lotta

Reply
alltombarnvagnar 15 februari, 2013 - 22:55

Hej Lotta,
nej, varken Cameleons eller Donkeyns bilstolsadaptrar kommer att fungera på Buffalon, utan det kommer nya adaptrar för den vagnen.
Och tack, vad roligt att du gillar bloggen! 🙂
/Anna

Reply
Nora 15 februari, 2013 - 14:58

Jag som är besatt av höjden, den ÄR alltså högre en tidigare modeller? Gället det även liggdelen?

Reply
alltombarnvagnar 15 februari, 2013 - 22:54

Hej Nora,
ja som jag skrev i texten så är den cirka en decimeter högre än Cameleon och det gäller även liggdelen, det är ju samma ram och det syns att den sitter högre upp bara med blotta ögat.
/Anna

Reply
Felicia 17 februari, 2013 - 20:00

Det har du rätt i. En fråga du som har lite äldre barn, skulle du rekommendera att köpa en sådan här vagn att ha som sitt vagn till ett barn som blir nästan 1.5 år när vagnen släpps. Vi har nämligen en beg. Teutonia fun idag men tycke den är klumpig stor och tung. Tycker att Buffalon verkar mkt smidigare plus att jag gillar hjulen på vagnen bättre och får för mig att den kommer vara mkt lättare att köra. Vad tror du? Skulle du vänta till nästa barn? Har du i så fall någon annan sittvagn du skulle rekommendera?

Med vänlig hälsning,
Felicia

Reply
Ewa 20 februari, 2013 - 08:56

Hej!
Tack för en bra sida. Jag undrar om svingbågen till Buffalo och CAM3 passar till Cameleon vagnen

Reply
alltombarnvagnar 20 februari, 2013 - 09:44

Hej Ewa,
tyvärr gör den inte det. Svingbågen funkar bara på Cameleon3s ram och förstås på Buffalons ram.
/Anna

Reply
Frida 20 februari, 2013 - 17:20

Hej Anna! Så fin blogg du har. Jag ha bara läst ett litet rykte på internet och undrar om det stämmer. Vet du något om att man kan inte dra/rulla upp Buffalo upp för en trappa. Jag läste om man gjorde detta och vagnen går sönder så täckes detta inte av garantin. Jag bor i ett hus med en liten trappa 5 trappsteg, och det vore jobbigt om jag var tvungen att lyfta in vagnen och inte dra den upp.

/Frida

Reply
alltombarnvagnar 20 februari, 2013 - 17:45

Hej Frida, och tack!
Det du nämner är inte ett rykte utan helt korrekt information. Bugaboo Donkey är inte godkänd för att dras i trappor och det står även i instruktionsboken att den inte får användas så. Den klarar säkerligen enstaka trappsteg då och då, men dagligen kommer anstränga chassit på ett sätt som vagnen inte är byggd för. Det gäller faktiskt i princip alla vagnar, de enda jag vet ska vara godkänd för att dras i trappor är Stokkes Xplory. Så är jag också medveten om att många struntar i detta och drar vagnen i trappor ändå, men man ska vara medveten om riskerna och att garantin antagligen inte täcker ev skador som uppstår pga belastning på vagnen.
/Anna

Reply
Rebecka 23 februari, 2013 - 18:52

Hej!

Tack för en bra blogg!

Jag har provat både Cameleon 3 och Donkey i butik. Jag är kort/meddellängd (164 cm) och tyckte att det lägsta läget på handtaget på Cameleon 3 kändes lite högt. Det var ca 5 cm lägre på modellen Donkey.
Fick du någon uppfattning om huruvida det lägsta läget på Buffalo var högre eller lägre än Cameleon/Donkeyn?

Tack!

Reply
alltombarnvagnar 24 februari, 2013 - 09:07

Hej Rebecka! Jag mätte min Donkey igår och dess handtag är ju ca 88 cm högt i lägsta läget, medan Buffalons är ca 93 cm i lägsta läget. Så om det stämmer som du skriver att Cameleon3 har ett lägsta läge som är cirka 5 cm högre än Donkeyns lägsta, så verkar det som att Buffalons lägsta är mer som Cameleon3s än som Donkeyns. Tyvärr för din del!
/Anna

Reply
Sara 23 februari, 2013 - 23:49

Hej. Även Donkeys sufflettbågar kan dras fram ett extra snäpp. Den händige kan sy en sufflett likt den Buffalon har. Själv löste jag sufflettproblematiken något enklare genom att sy en egen, men med en extra keps längst fram som man kan fälla in. Då slipper man krångla med filtar.

Reply
alltombarnvagnar 24 februari, 2013 - 09:08

Hej Sara! Jag vet, de går att dra fram ett tredje steg och anledningen till det är att den funktionen behövs nu när Bugaboos i mars någon gång släpper sin nya solsufflett för Donkeyn, den täcker mer än den vanliga suffletten!
/Anna

Reply
A 25 februari, 2013 - 11:10

Hej!
Tror du det kommer någon bilstolsadapter till Buffalon? Det är det enda negativa om Bufflon hittills för mig. Smidigt att kunna klicka i babyskyddet i barnvagnen.

Reply
alltombarnvagnar 25 februari, 2013 - 20:50

Hej, ja det kommer det absolut komma och de bör finnas tillgängliga samtidigt som Buffalon börjar säljas.
/Anna

Reply
Ewa 17 september, 2013 - 12:09

Hej!
Jag undrar om bufaloons varukorg passar till cameleon?

Reply
Veronica 5 juni, 2015 - 14:46

Hej!

Jag undrar Cameleons liggdelslock passar till Buffalo?

Tack!

/Veronica

Reply
Anna 5 juni, 2015 - 14:47

Hej!
Nej, det gör det inte. Olika mått!
/Anna

Reply
Jennie 10 oktober, 2015 - 09:18

På vilket sätt skulle det kunna vara en säkerhetsrisk att byta till Buffalo-hjul på en Donkey?

Reply
Anna 10 oktober, 2015 - 22:22

Hej, ingen alls om du frågar mig, men Bugaboo har bara testat Donkeyn med lufthjul på och aldrig med foamhjul, så därför är den rent teoretiskt bara godkänd att köras med lufthjulen. Buffalon har dock testats med båda typerna av hjul och får därför köras med både luft- och foamhjul.
/Anna

Reply

Lämna en kommentar